دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ یک عبارت جامع است که همه کانال ها و روش هایی که از طریق آنها می توانید محصولات و خدمات خود را از طریق دستگاه‌های الکترونیکی یا اینترنت ترویج و تبلیغ کنید را در بر میگیرد. امروزه با افزایش روزافزون استفاده از اینترنت و خدمات اینترنتی در کلیه امور، لازم است که شما هم با مفهوم دیجیتال مارکتینگ آشنایی داشته باشید. حتی اگر در حال حاضر کسب و کاری ندارید!

مقاله دیجیتال مارکتینگ که در پیش رو دارید مشتمل بر توضیحاتی در خصوص تعریف دیجیتال مارکتینگ ، آموزش دیجیتال مارکتینگ ، ابزارهای دیجیتال مارکتینگ و… است. پس شما نیز برای درک این مطلب که دیجیتال مارکتینگ چیست؟ با ما همراه شوید.

 

دیجیتال مارکتینگ

تفاوت دیجیتال مارکتینگ با بازاریابی سنتی

تفاوت اصلی این دو نوع بازاریابی در این است که کمپین های دیجیتال مارکتینگ منحصراً از طریق کانال‌های دیجیتال اجرا می‌شوند. همین ویژگی باعث می‌شود که کنترل ابزارها و اطلاعات، بیشتر و بهتر برای آنالیز بازدهی کمپین بازاریابی در دست بازاریاب قرار گیرد.

در واقع دیجیتال مارکتینگ با بهره برداری از کانال های مختلفی که مشتریان امروزی بیشتر وقت خود را در آنها می‌گذرانند معنا پیدا میکند. از وب سایت گرفته تا تبلیغات دیجیتال، بازاریابی ایمیلی، بروشورهای آنلاین و موارد مشابه .

 

تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ کدام هستند؟

یک بازاریاب دیجیتال خوب کسی است که به هر نحوی که در این زمینه فعالیت می‌کند. درک روشن و درستی از تاثیر انواع مختلف تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ بر تحقق اهداف اصلی خود داشته باشد. به عبارت دیگر به منظور بهره برداری حداکثری از روش‌ها و کانال های رایگان و پولی موجود و اجرای کمپین ها و سیاست موثرتر، بداند که به دنبال چه چیزی هست و برای آن برنامه داشته باشد.

بعنوان مثال مسئول بازاریابی محتوایی می‌تواند با ترجمه مجموعه ای از مطالب ، از یک کتاب الکترونیکی که اخیراً چاپ شده محتوایی را  آماده سازی نماید. پس از آن مسئول بازاریابی شبکه های اجتماعی در پست های معمول و روش های پولی به تبلیغ این مجموعه در حساب‌های شرکت در رسانه های اجتماعی می پردازد. در این میان مسئول ایمیل مارکتینگ و بازاریابی ایمیلی می‌تواند کمپین ایمیلی به راه بیندازد و آن‌ها را برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با شرکت یا محصول به مشتریان ارسال کند.

 

انواع ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

 

سئو یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو

سئو به معنای بهینه سازی وب سایت برای کسب جایگاه بهتر در صفحات نتایج جستجوی موتورهای جستجو، به خصوص گوگل و طبیعتاً افزایش ترافیک طبیعی است. از جمله کانال هایی که باید روی سئوی آنها کار کنید می توان به موارد زیر اشاره کرد وب سایت / وبلاگ / اینفوگرافیک / مجله مقالات شرکت و…

 

بازاریابی محتوایی یا کانتنت مارکتینگ

عبارت بازاریابی محتوایی یا کانتنت مارکتینگ به تولید و ترویج محتوا با هدف ایجاد آگاهی نسبت به برند،رشد ترافیک، تولید مشتری راغب و تبدیل مشتری بالقوه به مشتری بالفعل اشاره دارد. کانال هایی که میتوان در استراتژی بازاریابی محتوایی شما نقش داشته باشند عبارتند از:

پست های وبلاگ، کتاب های الکترونیکی، مقالات اینفوگرافیک، بروشور و کاتالوگ های اینترنتی، ویدیوها و پادکست ها و..

 

بازاریابی در شبکه های اجتماعی یا سوشال مدیا

از طریق بازاریابی شبکه های اجتماعی برند خود را در شبکه های اجتماعی ترویج و تبلیغ می‌کنیم تا آگاهی نسبت به ترافیک وبسایت و مشتریان راغب کسب و کارتان، افزایش پیدا کند. در این راستا می‌توان از کانال های زیر کمک بگیرید:

فیسبوک

توییتر

لینکدین

اینستاگرام

و…. که شما باید با توجه به نوع کسب و کارتان شبکه اجتماعی مورد نظر را برگزینید.

 

تبلیغات کلیکی راهی برای جذب ترافیک با پول!

تبلیغات کلیکی یکی از روش های پولی جذب ترافیک به سمت وب سایت است. این ساده ترین روش است. هر بار که روی تبلیغات تان کلیک می شود به تبلیغ کننده پول می دهید. یکی از رایج‌ترین و محبوب ترین انواع تبلیغات کلیکی گوگل ادورز است به کمک گوگل ادوردز می‌توانید صفحه مورد نظر خود را در ابتدا یا انتهای برگه های نتایج جستجو قرار بدهید.

 

 همکاری در فروش را حتما اتخاذ کنید

بازاریابی مشارکتی و رابطه مند با عنوان همکاری در فروش نیز شناخته می شود. همکاری در فروش نوعی از تبلیغات عملکرد محور است که از طریق آن در ازای تبلیغ و فروش محصولات و خدمات دیگران پورسانت دریافت می کنیم. برخی از کانالهای مطرح برای دیجیتال مارکتینگ ، نمایش تبلیغات ویدیویی از طریق یوتیوب است. با دریافت لینک مخصوص از سیستم همکاری در فروش و ارسال آن به حساب‌های شبکه های اجتماعی مختلف از این روش استفاده نمایید.

 

دیجیتال مارکتینگ

تبلیغات همسان یا بومی را حتما مدنظر قرار دهید

تبلیغات بومی همسان آن دسته از تبلیغات است که دردل محتوای یک وب سایت یا اپ قرار می‌گیرد. از جمله بهترین نمونه از تبلیغات می‌توان به رپورتاژ آگهی و لینک های اسپانسر شده اشاره کرد.

 

اتوماسیون بازاریابی را جدی بگیرید

اتوماسیون بازاریابی نرم افزار هایی هستند که باعث انجام خودکار فعالیت‌های بازاریابی شما میشود. برخی فعالیت های تکراری بازاریابی که دستی انجام می‌شوند را می‌توان به دست این سیستم ها سپرد. از جمله: ارسال خبر های ایمیلی، زمانبندی برای ارسال پست خودکار در شبکه های اجتماعی، به روز رسانی تماس ها، سازماندهی فرایند پرورش مشتری راغب، نظارت بر کمپین بازاریابی و گزارش گیری و…

 

بازاریابی ایمیلی روشی بی دردسر برای جذب مشتری پایدار

ایمیل مارکتینگ و یا بازاریابی ایمیلی یکی از مقرون به صرفه ترین روش ها برای ارتباط کسب و کار با مخاطبان خود است. غالباً از ایمیل برای ترویج تبلیغ محتوا، تخفیف ها و رویدادهای مختلف برای جذب مشتری  به سمت وب سایت و کسب و کار استفاده میشود. به عنوان نمونه می توانید ایمیل هایی از این دست را برای مخاطبان خود ارسال کنید:

برنامه برای مشترکان وبلاگ، ایمیل‌های پیگیری برای بازدید کنندگانی که آیتم خاصی را دانلود کرده اند، ایمیل خوش آمدگویی به مشتری، ارسال پیشنهاد ویژه جهت خرید در ایام خاص برای مشتری وفادار، ارسال زنجیروار نکات و محتوای سودمند برای پرورش مشتری راغب.

روابط عمومی آنلاین با دیدگاه سنتی

روابط عمومی آنلاین تلاشی است در جهت کسب و تقویت جایگاه کسب و کار و افزایش پوشش خبری آن در نشریات دیجیتال ، وبلاگ ها و سایر وب سایت های محتوا محور. روابط عمومی آنلاین کاملا به روابط عمومی سنتی ارتباط دارد اما در فاز دیجیتال اجرا می شود. از جمله کانال هایی که در راستای مثمر ثمر تر کردن روابط عمومی خود می توانید از آنها استفاده کنید عبارتند از: ارائه گزارش در شبکه های اجتماعی و تعامل با نظرات دیگران، تعامل با نقد و نظرات در وبسایت های مختلف در رابطه با شرکت شما، تعامل یا نظراتی در وبسایت یا وبلاگ شخصی خودتان و… اشاره کرد.

 

بازاریابی درون گرا راه نجات کسب و کار شما

بازاریابی درونگرا عبارت نسبتاً بزرگی است که به استفاده از کانال های مختلف دیجیتال مارکتینگ برای دسترسی مشتری جدید اشاره دارد. به عبارت دیگر بازاریابی درون گرا روش جذب مشتری به سمت محصولات و خدمات کسب و کار از طریق انواع دیجیتال مارکتینگ و به خصوص بازاریابی محتوایی است. در این نوع از بازاریابی با ارائه اطلاعات که برای مشتری واقعاً ارزشمند و سودمند است تجربه بهتری را برای وی رقم میزنیم و اعتمادسازی می کنیم. نکته ای که در اینجا باید به آن توجه داشته باشید این است که استفاده موثر از این روش، مستعد برنامه ریزی و داشتن چیزی به نام استراتژی دیجیتال مارکتینگ است!

 

دیجیتال مارکتینگ متریس چیست؟

اگر می‌خواهید در فضای مجازی دیده شوید! اگر می‌خواهید برند دیجیتال داشته باشید! اگر می‌خواهید از طریق اینترنت فروش داشته باشید یا فروشگاه اینترنتی راه بیندازید و اگر می‌خواهید سهمتان را از اقیانوس پهناور دنیای دیجیتال بگیرید، شرکت دیجیتال مارکتینگ متریس آماده ارائه کلیه خدمات بازاریابی دیجیتال، طراحی سایت، تولید محتوا، سئو و… با بالاترین کیفیت به شما عزیزان است.

فقط کافی است از طریق یکی از راه‌های زیر جهت دریافت مشاوره، آموزش، ثبت سفارش و… با ما در ارتباط باشید.

تماس با ما

ارسال اس ام اس

 

استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست؟

استراتژی دیجیتال مارکتینگ یک برنامه دقیق با جزئیات فراوان در رابطه با چگونگی بهره برداری از کانال های مختلف دیجیتال مارکتینگ در راستای تحقق اهداف کسب و کار است. در هنگام طراحی یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ باید به کانال های مورد نظر ، منابع لازم برای هر کانال و نتایج مورد نظر توجه داشته باشید. یکی از اشتباهات رایجی که بسیاری از مدیران دیجیتال مارکتینگ یا صاحبان کسب و کار مختلف مرتکب می شوند این است که بدون هیچ برنامه خاصی سعی می‌کند تا همه چیز را در آن واحد انجام دهند! و عموماً با کانال هایی سرمایه گذاری می کنند که با کسب و کار آنها سنخیتی ندارد! لذا در نهایت به هیچ نتیجه ای نیز نخواهند رسید!

 

دیجیتال مارکتینگ

مراحل تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ کدامند؟

 

داشتن یک وبسایت استاندارد

اولین گام ایجاد یک وب سایت استاندارد، سریع و سازگار با موبایل است. این وبسایت باید برای معرفی شرکت و محصولات آن چندین صفحه فرود یا صفحه فروش داشته داشته باشد.

 

توجه به سئو و بهینه سازی سایت

مرحله بعدی انجام اقدامات مربوط  به سئو و شناسایی مواردی است که باید برای موتورهای جستجو آماده سازی شوند. ابتدا باید به سراغ امور فنی سئو بروید و سپس سئو داخلی و پس از آن سوء خارجی را مد نظر قرار دهید.

 

اجرای بازاریابی محتوایی

با توجه به نتایج تحقیقات جامعی که درباره کلمات کلیدی انجام داده‌اید و یافته ها و  ارزیابی های خود باید برنامه‌ای برای بازاریابی محتوا تهیه و تنظیم کنید، که شامل موارد زیر باشد: انواع مختلفی از محتوا (متن، ویدیو، صوت و…) ، زمان انتشار آن محتوا یا تقویم انتشار ، چگونگی تبلیغ و ترویج محتوا

 

بازاریابی در شبکه های اجتماعی

برای افزایش آگاهی مردم نسبت به برند و فروش از شبکه های اجتماعی باید استفاده کنیم. با تعریف شخصیت مشتری ایده‌آل بررسی کنید که کدام شبکه های اجتماعی برای بازاریابی کسب و کار شما مناسب هستند. سپس برای انتشار محتوا در شبکه های مختلف یک تقویم انتشار تنظیم کنید. همزمان فهرستی از افراد محبوب و تاثیرگذار شبکه اجتماعی تهیه کنید که احتمال می‌دهید با توجه به محصول شما ، قصد به اشتراک گذاری محتوای شما در شبکه های اجتماعی خواهند داشت.

 

اجرای بازاریابی ایمیلی

با استفاده از چندین فراخوان اقدام به ساخت یک فهرست از ایمیل ها را آغاز کنید. به عنوان مثال می توانید با ترغیب کاربران به ثبت نام برای دریافت خبرنامه یا دانلود رایگان و شرکت در دوره آزمایشی رایگان، آدرس ایمیل آنها را دریافت کنید.

 

استفاده از گوگل سرچ کنسول

همزمان با فعالیت‌های بالا یک کمپین کلیک گوگل سرچ کنسول هم داشته باشید و افرادی که کلمات کلیدی محصولاتتان را جستجو می‌کنند را هدف قرار دهید.

 

سنجش و آنالیز نتایج

اطمینان پیدا کنید که گوگل آنالیتیکس در وبسایت شما فعال است و پیکربندی آن به درستی انجام شده و این امکان را دارید که  هر یک از مراحل بالا را به دقت سنجش و آنالیز کنید.

فایل اکسلی تهیه کنید و برای هر مورد، جزئیات، رابطه ها، هزینه ها ، تعداد بازدیدها، تعداد تبدیل بازدید به مشتری، و موارد مختلف دیگر را ثبت کنید.

 

یک بازاریاب دیجیتال چه وظایفی دارد ؟

بازاریاب های دیجیتال مسئول ایجاد و افزایش آگهی نسبت به برند و تولید مشتری راغب یا هدف از طریق همه کانال های دیجیتالی موجود هستند. که در دسترس کسب و کار قرار دارد. از جمله کانال ها می توان به وب سایت خود شرکت، شبکه های اجتماعی، موتورهای جستجو، ایمیل مارکتینگ ، تبلیغات کلیکی و… اشاره کرد. معمولا  بازاریاب های دیجیتال برای هر کانال، بر روی یک شاخص کلیدی و عملکرد متفاوت تمرکز می‌کنند. تا بتوانند عملکرد شرکت در هر مورد را به درستی سنجیده و ارزیابی کنند. امروزه سمت های متعدد در ارتباط با دیجیتال مارکتینگ را می توان در هر شرکت تعریف کرد. در یک شرکت کوچک یک نفر می تواند مسئولیت اجرا به صورت تاکتیک‌هایی که در بالا اشاره شد را برعهده بگیرد. اما در شرکت های بزرگ برای تاکتیک‌های متفاوت چندین کارشناس در نظر گرفته می شود. که هر یک از آنها فقط یکی دو کانال دیجیتال را بررسی و رصد می کنند.

 

نتیجه گیری

دیجیتال مارکتینگ یکی از روش های بازاریابی است که امروزه با توجه به گسترش روز افزون استفاده از اینترنت، فضای مجازی،  موبایل و…. باید مورد توجه صاحبان کسب و کار قرار گیرد. هر روش بازاریابی ابزارهایی دارد و ابزارهای دیجیتال مارکتینگ داشتن یک سایت استاندارد، سئو خوب ، شبکه های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ، برندسازی دیجیتال و… است.

امیدواریم توانسته باشیم در این مطلب شما را با مقدمات دیجیتال مارکتینگ آشنا کرده باشیم. در ضمن کتاب صفرتاصد دیجیتال مارکتنگ نوشته سعید حکیمی نیا و فروغ شریعمتداری  کتاب دیجیتال مارکتینگ خوبی در این زمینه است.

۵ (۱۰۰%) ۱ vote

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *